Nicaragua en Costa Rica 2011

San José - Cahuita - San José

San José
Zowaar zag ik vulkaan Arenal toen ik donderdagochtend de kamerdeur opendeed. Heel even zag ik hem zelfs helemaal. Snel een paar foto's gemaakt zodat we toch niet onverrichte zaken vertrekken uit La Fortuna

Wink
. We hadden ons goed laten informeren welke bussen we naar San José moesten nemen. Helaas reed de eerste bus die we moesten hebben niet. Het was nog een hele tour om in het Spaans uit te vinden welke bus we dan wel moesten hebben en waar we dan moesten overstappen. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en na een verder vlekkeloze rit zijn we in de middag in San José aangekomen. Omdat we wilden relaxen hadden we een duur en chique hotel uitgekozen. Daar aangekomen bleek deze helaas vol te zitten. Het hotel daarnaast zat zowaar ook vol. Met een taxi zijn we naar een derde hotel gereden; hier was gelukkig nog een kamer beschikbaar. Voor de zekerheid hebben we voor de laatste twee nachten alvast een pimp de luxe hotel in het centrum van de stad gereserveerd met fitnessruimte, jacuzzi en zwembad.

Vrijdag hebben we uitgeslapen, riant ontbeten en zijn we gaan shoppen. Met een taxi zijn we langs twee grote shoppingmalls gereden. Aletta heeft twee Levi's broeken gekocht voor maar 25 euro per stuk. Echt goedkoop. Ik kon helaas geen Levi's broeken kopen omdat ze in Costa Rica maar één maat mannenbroeken hebben; 32 (althans van Levi's en vele andere merken die wij gezien hebben, Tommy Hilfiger uitgezonderd). Volgens de verkoper aan wie ik de reden daarvan vroeg is dat omdat bijna alle mannen in Costa Rica even groot zijn. Nu ben ik groter, dus ging het feest niet door. We zijn tussendoor nog naar de film geweest. De bioscoop leek een beetje op Pathé Haarlem. De film was echter een stuk goedkoper, twee en halve euro per persoon. Voor de geïnteresseerden, de film die we gezien hebben (in het Engels, Spaans ondertiteld) heet ‘In Time' en is zeker de moeite waard.

Cahuita
Voor de verandering klopten zaterdag de bustijden in de Lonely Planet weer eens niet en zat ook de man van het hotel er naast. Hierdoor stonden we om acht uur bij de bus naar Cahuita die pas om tien uur ging. We hebben maar een kaartje gekocht en een taxi terug naar het hotel genomen. Gelukkig mochten we gewoon onze (oude) kamer gebruiken tot de bus ging en kwamen er net twee afleveringen van Two and a half men op tv. Na een busrit van vier uur zijn we aangekomen in Cahuita. Cahuita is een reggae dorp aan de Caribische zee en gelukkig scheen de zon er volop. Alles is er laidback (mijns inziens iets te) en gaat op het dooiegemak. De meeste inwoners leken op Bob Marley met dreadlocks en een hele donkere huid. Bijna iedereen verplaatst zich (rustig, heel rustig) op de fiets (beachcruiser) en woont in een houten huisje. Ook hoor je overal reggae muziek. Omdat we niet zo snel surfboards konden vinden zijn we overdag in het Cahuita National Parc geweest. Hier hebben we in de Caribische zee gezwommen, een luiaard met kind gezien (inclusief gezicht), wasbeertjes, gele- en blauwe krabben, de White face Capuchine aap en veel vlinders en hagedissen. Helaas hadden we geen fototoestel bij ons want het was eigenlijk een heel mooi park (volgens de boeken niet zo). Vooral de White face aap was echt mooi. 's Avonds speelde er een reggae band die - hoe kan het ook anders - veel nummers van Bob Marley coverde. De zanger leek ook op Bob Marley. Dat was echt grappig en het hele dorp liep uit. Omdat Cahuita niet bijzonder toeristisch is waren er veel locals en werd er veel gedanst. Bij de band hebben we wat biertjes en een cocktail gedronken. De zanger was trouwens helemaal niet zo goed, maar dat leek niet uit te maken en men verzekerde ons dat hij regionaal heel bekend was en alle zalen plat speelt.

De volgende (zondag)ochtend zijn we gewapend met fototoestel de luiaard weer gaan zoeken. Gelukkig verplaatsen die beesten zich niet bijzonder veel (vandaar de naam) dus we hadden hem zo weer gevonden om foto's te maken. Helaas kwamen we geen White face Capuchine apen meer tegen dus zijn we nog even gaan zwemmen in de zee. Een nachtje Cahuita was zeker de moeite waard.

San José
Om 11.30 uur hebben we de bus naar San José genomen. We slapen zoals eerder opgemerkt in een pimp de luxe hotel dus we hebben meteen gebruik gemaakt van de jacuzzi. Onze kamer is ruim, schoon, heeft een riante badkamer, een kingsize bed, een flatscreen tv met hippe kanalen en Wifi in de kamer. Riant! Onze laatste dag hebben we doorgebracht met wat rondwandelen door de stad (overdag is San José een niet heel vervelende stad), filmpje pakken en wat shoppen. Vanavond vroeg naar bed en morgen/vannacht om 04.30 uur naar het vliegveld.

Nick

Mooie vakantie man! (en verhalen ;) )