Nicaragua en Costa Rica 2011

La Fortuna / Arenal

We zijn via een ‘jeep-boat-jeep' verbinding vanuit Monteverdenaar La Fortuna gereisd. Dit kostte 22 Dollar per persoon, maar op deze manier duurde de reis maar 3 uur in plaats van 9 uur met de lokale bus. We slapen in hostel ‘Gringio Pete's Too' voor maar 14 Dollar per nacht met heet water! Het is eigenlijk de beste (en goedkoopste) kamer tot nu toe. 's Middags zijn we naar een aangelegd eco-bos geweest. Hier leven onder andere Caiman krokodillen (niet gezien), de giftige pijlstaart kikker (blauwe poten rood lichaam; heel giftig), de boomkikker en veel vilders (wel gezien). Ook was er een soort geboortecentrum voor vlinders waar je (echte) larven in de verschillende stadia van hun ontwikkeling kon zien. In het bos hebben we eigenlijk meer gezien dan gedurende de nachtwandeling in Monteverde.

Woensdagzijn we naar een ‘hot river' gebracht. De rivier stroomt van de vulkaan Arenal af en daardoor is het water een graad of veertig. Het is echt raar om in zo'n warme rivier te zitten. Na het badderen hebben we met een gids rondgelopen bij de vulkaan. Omdat het wederom heel hard regende was het eigenlijk niet zo leuk. We hebben veel gezien wat we al eerder gezien hadden. Toekans, orchideeën en een boomkikker (nu wel een betere foto kunnen maken). Het was wel leuk om over de lavastromen van 1968 te lopen. In 1968 is de Arenal voor het laatst echt flink uitgebarsten. De lavastromen daarvan komen tot wel vijf kilometer ver. Omdat de grond na een vulkaanuitbarsting extreem vruchtbaar wordt begint op de oude lavastromen al weer van alles te groeien. Boven aan de lavastroom was een uitzichtpunt waar wij helaas alleen maar wolken zagen en een heel klein stukje van de voet van de vulkaan. Aan het eind van de trip werden we door een mierenkolonie in onze voeten gebeten. Die mierenbeten doen in het begin echt super veel pijn. Het brand echt zo hard dat je je huid er af wilt krabben. Na een paar minuten is het gelukkig wel weer helemaal weg. 's Avonds hebben we in een ‘top end' restaurant gegeten; ‘Don Rufino's'. Het eten was echt super lekker en het restaurant was zelfs voor Nederlandse begrippen best chique. De rekening mocht er ook wezen, 110 US Dollar (8 nachten hostel!

Laughing
), maar het was het waard. Omdat het nu al bijna twee weken regent hebben we besloten het voorgenomen reisschema wat aan te passen. In plaats van naar Cahuita gaan we morgen eerst naar San Jose om in de stad een beetje bij te komen van alle regen (bioscoopje pakken, shoppen, etc). Wellicht dat we van daaruit later nog een of twee dagen naar Cahuita gaan om nog een beetje te surfen.