Nicaragua en Costa Rica 2011

Playa Samara

We hebben de bus genomen naar Playa Samara. Het was een prima busverbinding en ongeveer vier uur later stonden we aan het strand. Playa Samara is niet veel meer dan een heel mooi strand en een straat. We zijn hier heen gekomen om te surfen. We slapen in een hostel voor 30 US Dollar per nacht. Dat is hier goedkoop. Het hostel stelt niet veel voor, het is een muffig houten hok met een bed, maar het is genoeg. Helaas regende het de hele dag. Dan is er ook meteen helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks, te doen in Playa Samara. Het hele dorpje is ingesteld op surfen. Zonder zon, maar vooral zonder golven, is dat lastig. En die golven waren er helaas ook niet. Dat zijn ze hier niet gewend. Zelfs de barretjes waren dicht

Frown
. We hebben ons voor het eerst echt dood verveeld vandaag, terwijl we juist zo veel zin hadden om te surfen. 's Avonds was er gelukkig een barretje met live muziek waardoor we nog wel leuk konden eten.

Omdat de golven hier 's ochtends voor tien uur en 's middags na vier uur het beste zijn om op te surfen, zijn we donderdag voor het ontbijt eerst vijf kwartier gaan surfen. We kregen kleinere surfplanken dan in San Juan del Sur (moeilijker) maar het ging nog steeds echt goed. Dat kwam waarschijnlijk omdat de golven hier makkelijker zijn. De golven zijn lager en komen minder frequent. Hierdoor heb je meer tijd om je voor te bereiden op de golf en is het surfen minder vermoeiend. Het is wel jammer dat je af en toe wat langer op een golf moet wachten. Al met al ging het goed en heb ik veel golven goed genomen. De rest van de dag hebben we op het strand gehangen. Om vier uur begon het weer snoeihard te regenen en hebben we nog een keer een uur gesurft. De golven waren nu wat hoger omdat het ook was gaan waaien. Het ging nog steeds goed. Surfen in de stromende tropische regen is echt apart en gelukkig niet koud.

's Avonds zijn we op turtletour geweest. In het donker zijn we naar een schildpaddenstrand gegaan om eieren leggende schildpadden te zoeken. De zee zag er overigens echt eng uit in het donker. De golven leken metershoog en je allemaal te gaan raken terwijl ze eigenlijk nog ver weg waren. Na ruim een uur wachten en over het strand lopen hadden we een schildpad gevonden. Het was een schildpad van ongeveer een halve meter groot en zo'n 40 kilo zwaar. Het was echt grappig om te zien hoe dat beest met zijn achterpoten een gat groef voor zijn eieren. Na ruim een half uur graven konden we heel goed zien hoe zij er ongeveer 80 eieren in legde (die poepte ze uit). Het schildpad maakte een soort zuchtend geluid tijdens het broeden, echt apart. Nadat de eieren gelegd waren maakte ze het gat weer dicht en ging ze terug in zee. Al met al duurde het hele proces ruim een uur. Echt bizar om te zien. Het was overigens een manke schildpad. Haar rechter voorpoot was er waarschijnlijk door een haai vanaf gebeten. Ook miste zij aan de achterkant een stukje schild.

Het is mijns inziens wel raar dat schildpadden nog steeds op deze manier eieren leggen. Op het strand zijn veel beesten die de eieren meteen uitgraven en opeten. We hebben ook meerdere leeg gegeten nesten gezien. Hierdoor moeten vrijwilligers de eieren weg halen om ze op een veilige plaats weer in te graven en uit te laten komen. Anders blijft de populatie niet op pijl. Je zou zeggen dat de evolutie tot een ander broedproces zou leiden. Overigens wordt maar 1 procent van de eieren uiteindelijk een volwassen schildpad. Of de eieren worden opgegeten, of de baby schildpadjes als ze naar het water lopen of de babyschildpadjes in het water.

Ook vrijdag zijn we 's ochtends eerst weer wezen surfen.We hebben daarna de hele dag op het strand gehangen, paar biertjes gedronken en om vijf uur toen het tij keerde zijn we weer gaan surfen tot de zon onder was.